Online cursus maken en verkopen: dit is hoe je het aanpakt!

door

Online cursus maken en verkopen: dit is hoe je het aanpakt!

door

Home 9 Online cursus maken 9 Online cursus maken en verkopen: dit is hoe je het aanpakt!

Wil je een online cursus maken en verkopen? Maar ben je een beetje overweldigd geraakt door alle te zetten stappen en weet je niet meer waar je moet beginnen? Dan zit je hier goed! In dit blog ga ik voor jou uiteenzetten hoe je start met het maken en verkopen van jouw online cursus!

Start met de basis: de opzet van jouw online cursus maken

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: start bij het begin en de basis. En sorry, dat is niet de techniek en je leeromgeving…

Google op een willekeurig moment op het zoekwoord: ‘Online cursus maken’ en het eerste wat je tegenkomt is het ‘leeromgeving systemen geweld’. Of te wel: alle advertenties van verschillende aanbieders en programma’s waar jij jouw online cursus in kwijt kunt. Zoveel zelfs, dat ik er als techniekfanaat een beetje moe van word. Want hoe kun je nu een keuze maken als je nog niet eens weet hoe jouw online cursus eruit komt te zien? Je start toch ook niet met de bouw van je huis, voordat je een goed plan en bouwtekeningen op tafel hebt liggen?

Je eerste stap is dus de opzet van jouw online cursus. Ook wel jouw bouwtekeningen. Ik schreef hier een tijdje terug een mega handig en uitgebreid stappenplan voor, maar ik zal hieronder de stappen even kort voor je herhalen. Wil je meer diepgang, lees dan het stappenplan.

Online cursus maken: kort stappenplan

  1. Bepaal je doelgroep
  2. Bepaal de structuur van jouw online cursus
  3. Bepaal de inhoud en werkvormen. Let hierbij vooral op de didactiek.
  4. De eerste content van jouw online cursus maken
  5. Leeromgeving bepalen (!). In het stappenplan vind je meer informatie waar je op moet letten, maar zelf ben ik erg fan van het maken van een leeromgeving in WordPress, omdat dit je de meeste voordelen en de minste kosten oplevert.

In mijn cursus ‘The Online Course Roadmap’ behandel ik deze stappen uitgebreid. Weet je dus niet zo goed hoe je hiermee moet beginnen? Dan is deze cursus wellicht iets voor jou.

Tijd voor de verkoop!

Heb je stap 1 tot en met 4 uitgevoerd en de eerste content van jouw online cursus staan? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met de verkoop. Bewust heb ik de woorden eerste content dikgedrukt in de vorige zin. Waarom?

Ik zie en spreek heel veel ondernemers tijdens het ontwikkelproces en velen maken dezelfde fout: ze blijven in de ontwikkeling hangen en het afmaken van hun online cursus. Alle lessen maken, werkboeken maken, video’s maken en bewerken en noem het allemaal maar op. Weken of misschien zelfs wel maanden wordt er aan de online cursus gewerkt met als resultaat een prachtige online cursus.

Maar dan volgt er een gat. Want de marketing is een beetje een ondergeschoven kindje geworden, de verkoop valt tegen, mensen zijn nog niet genoeg opgewarmd of in aanraking geweest met je cursus (want hij is gloednieuw) en noem zo nog maar wat redenen op…

Mensen opwarmen voor de verkoop

Mensen moeten opgewarmd worden en meerdere keren in aanraking komen met jouw online cursus, voordat ze tot aankoop overgaan. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen pas na 7x een beslissing maken of geïnteresseerd in jouw online cursus worden. Begin je pas met het opwarmen van jouw doelgroep en volgers als de cursus live staat, dan kan het zomaar zijn dat het wel 2 maanden duurt voordat je jouw eerste verkoop binnen hebt. Het kan ook zijn dat je cursus niet helemaal aansluit, doordat je nog duidelijker in je communicatie en boodschap mag worden.

Start daarom liever met de verkoop, wanneer je de eerste content (bijvoorbeeld 2-3 lessen of 1 module) van jouw online cursus hebt gemaakt. En daarvoor kun je je plannen natuurlijk al gaan delen met de buitenwereld. Stuur een mail uit, plaats een story op Instagram, geef een kijkje achter de schermen, etc. Heb je jouw eerste verkoop binnen? Yes! De eerste deelnemers krijgen toegang tot de eerste lessen. Vervolgens ga je iedere week nieuwe lessen maken en deze vrijgeven aan de huidige kopers. Zo heb je en een stok achter de deur om je cursus daadwerkelijk helemaal af te maken én je hebt een heerlijke motivatie: je maakt de lessen namelijk niet voor een leeg klaslokaal 😉

4 ideeën om je online cursus te verkopen

Dan 4 methoden om je online cursus te verkopen. Wellicht was je hier al nieuwsgierig naar!

  1. Geef een webinar! Een methode die veel gebruikt wordt voor het verkopen van een wat duurdere online cursus, online programma of online training, is een webinar. Via Webinargeek bijvoorbeeld kun je prachtige webinars maken. In het webinar deel je waarde, maar vertel je vooral het WAT jouw doelgroep moet doen om over hun probleem/struikelblok te komen. Vul daar natuurlijk in waar jij jouw deelnemers mee helpt. HOE ze dit exact bereiken kunnen ze natuurlijk vinden in jouw online cursus.
  2. Maak een funnel en bouw je mailinglijst op. Ook dit werkt nog steeds heel goed. Een funnel waarbij mensen een aantal dagen lang meerdere mailtjes van jou krijgen. Vervolgens krijgen ze een eenmalig aanbod waar ze op in kunnen gaan. De mailtjes voorafgaand aan het aanbod zijn bedoeld om mensen op te warmen. En het blijkt dat er genoeg mensen zijn die hier op in gaan. Maar let op! De mensen die niet direct op jouw eerste aanbod ingaan zijn zeker niet verloren. Ze hebben vaak gewoon meer contactmomenten nodig of het was nog even niet het moment voor hun. Na de funnel kun je wekelijks een nieuwsbrief sturen en na een paar weken nogmaals een aanbod doen. Je zal zien dat er mensen zijn die dan toch op je aanbod in zullen gaan.
  3. Verkoop via Instagram. Toegegeven. Het is wel handig dat je dan veel bereik hebt op Instagram of al een trouwe volgers achterban.
  4. Adverteren op Facebook. Ik hoor helaas nog vaak dat adverteren niet meer werkt of geld kost, maar dit hoef echt niet zo te zijn. Wel is het belangrijk dat je rekening houdt met opstart kosten en niet direct mega resultaat verwacht. Adverteren kost namelijk tijd om het goed in de vingers te krijgen. Je kunt starten met een heel laag budget, maar je moet wel testen wat werkt: welke tekst slaat goed aan? Welke afbeelding of video slaat goed aan? Welke versie van mijn salespagina slaat goed aan? In het kort heet dit optimaliseren. Door constant bij te schaven, zal je zien dat je resultaten steeds beter worden. Geef dus niet te snel op als je niet direct resultaat ziet!

Aan de slag met jouw online cursus

Ik hoop dat je iets gehad hebt aan de tips en ideeën in dit blog. Vergeet zeker niet het stappenplan te raadplegen of mijn andere blogs te bekijken. Wil je weten welk type online cursus het beste bij jouw bedrijf past? Doe dan de gratis quiz!

About me

Lisanne virtueel assistent

Hi! Ik ben Lisanne en ik kan je alles vertellen over het maken van een online cursus. Van inhoud tot en met de techniek.  Lees hier meer.

Onderwerpen

Laatste blogs

Gerelateerd aan wat je nu hebt gelezen

Online cursus maken in 5 stappen (stappenplan)

Online cursus maken in 5 stappen (stappenplan)

Als je een online cursus gaat maken komt er veel op je af. Zoveel zelfs dat je wellicht wat overweldigd ben en niet goed meer weet waar je moet beginnen en welke stappen je allemaal moet doorlopen....

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *