Didactiek: de basis van een (online) les en cursus

door | Didactiek (lessen maken/uitleggen/kennis overbrengen), Online cursus maken

Startpagina 9 Online cursus maken 9 Didactiek (lessen maken/uitleggen/kennis overbrengen) 9 Didactiek: de basis van een (online) les en cursus
didactiek online les maken

Iets waar je niet omheen kunt bij het maken van een online cursus is de didactiek. En toch wordt dit onwijs vaak onderschat óf vergeten. Maar wat is didactiek nu eigenlijk? En hoe kun je dit inzetten in jouw online cursus?

Wat betekent didactiek?

Bij iedere (online) les en cursus die je ontwikkelt wil je dus rekening houden met de kennis die wetenschappers op hebben gedaan rondom de didactiek:

Didactiek:

Didactiek is de wetenschapsdiscipline die zich bezig houdt met de vraag hoe kennis en vaardigheden op een effectieve manier overgebracht kunnen worden op een student/deelnemer/leerling/cursist.

Binnen de didactiek heb je allerlei verschillende deelonderwerpen. In deze blog zet ik degene die van toepassing zijn voor een online cursus op een rij. Ook ga ik je vertellen wat je dit voor voordeel oplevert.

Didactische vaardigheden

Aan de basis van de didactiek liggen de didactische vaardigheden. Dit zijn de vaardigheden en kennis die je nodig hebt om een ander iets te leren. Denk bijvoorbeeld aan het inspireren van een ander, dat je iemand kunt motiveren en blijven prikkelen om iets te leren en het geven van uitleg.

Klinkt misschien een beetje alsof dit zo gepiept is, maar niets is minder waar. Als ik kijk naar hoe heel veel online cursussen zijn opgebouwd, dan is er op dit gebied nog veel ruimte voor verbetering.

Didactiek: kennis van het leerproces

Wil je kennis overbrengen, dan heb je kennis van het leerproces nodig. Niet omdat ik het zeg, maar omdat jouw cursisten je dankbaar zullen zijn.

Ben je bijvoorbeeld al eens teleurgesteld geweest met het resultaat dat je wel of niet hebt behaald? Of heb je al eens iemand horen klagen dat ze voor hun gevoel weinig resultaat uit een cursus of training hebben gehaald? Dikke kans dat dit lag aan de opbouw van de online cursus en de manier waarop je alle kennis aangeboden kreeg. Ik denk dat je dit bij jouw eigen online cursus en deelnemers graag wilt voorkomen.

Valkuil: iemand overspoelen met kennis

Van nature zijn we gewend om heel veel te vertellen. Logisch natuurlijk. Je bent enthousiast over je vakgebied. Je weet precies hoe je iemand kunt helpen met jouw kennis en bent gedreven om te gaan voor maximale resultaten. Gevolg: je bent geneigd om iemand te overspoelen met informatie en wil zoveel mogelijk kennis in je online cursus stoppen.

Als we naar het leerproces kijken en hoe die het beste kan verlopen, dan moet een cursist/deelnemer de tijd krijgen om op adem te komen. Iemand moet de kennis kunnen implementeren en toepassen. Zonder toepassing, namelijk geen resultaat. Ook herhaling speelt een grote rol in het leerproces.

Toepassingsgerichte online cursus

Toepassing is dus een belangrijk woord binnen de didactiek. Geen wonder dat dit één van mijn kernwaarden binnen mijn bedrijf is. Aan alleen kennis opdoen heeft een cursist niets als diegene het vervolgens niet toepast of niet kan toepassen. Zonder toepassing geen resultaat. Zonder toepassing geen verandering in gedrag.

Zorg er dus voor dat je tijdens het online lessen tijd en ruimte vrij maakt voor de toepassing en het overbrengen/uitleggen van kennis goed verdeeld. Vraag jezelf per les die je maakt het volgende af:

  • Wat is het doel van mijn les? Draagt alle kennis die ik uitleg hieraan bij of vertel ik dit omdat ik ineens bedenkt dat dit ook nog handig kan zijn?
  • Hoe gaan mijn cursisten/deelnemers deze kennis toepassen? Een werkboek? Een oefening? Een moodboard? Zorg hierin voor afwisseling en creativiteit.
  • Communiceer het doel van een les met de deelnemers en maakt dit doel concreet. Zo zorg je ervoor dat je de deelnemers aanzet tot actie en toepassing. Bonus: dit stimuleert ook de motivatie (zie volgende alinea).

Prikkel de motivatie en je cursisten behalen resultaten

Hoeveel online cursussen heb jij al gevolgd en niet afgemaakt? Hoeveel zijn op de plank beland? Of een andere vraag: ben je al eens een project gestart en heb je die niet afgemaakt?

Vaak wordt het op ‘geen tijd hebben’ gegooid, maar niets is minder waar. Ben je namelijk gemotiveerd dan wil je wel tijd vrij maken. Als is het maar 15 minuten per week. Als je écht gemotiveerd bent, dan ga je tijd vrijmaken en prioriteiten stellen.

Het is dus belangrijk om de motivatie van je deelnemers te blijven stimuleren in je online cursus. Je mag er vanuit gaan dat iemand gemotiveerd is bij de start van jouw online cursus, want iemand doet een aankoop. Diegene heeft een verlangen of probleem en krijgt het zonder jouw hulp niet opgelost. Iemand wil graag iets bereiken. De motivatie bij aanvang van de online cursus komt dus vanuit diegene zelf en is de intrinsieke motivatie.

Maar… die motivatie kan ook in één klap instorten wanneer iemand niet snel genoeg een resultaat of vooruitgang ziet. Dit zie je vaak gebeuren als een deelnemers/cursist eindeloos lessen en video’s moet volgen en moet werken in een werkboek, zonder dat er stilgestaan wordt bij wat diegene al heeft bereikt. Een aantal motivatieprikkels die je kunt toepassen:

Didactiek opbouw van een online cursus
  • Deel je online cursus op in verschillende subdoelen. Dat betekent dat na iedere les of module je deelnemer weer een stap dichterbij het einddoel is (zie afbeelding hierboven).
  • Communiceer met je deelnemers wat ze al bereikt hebben, waar ze nu staan, waar ze vandaan kwamen én geef ze ook een vooruitblik zodat ze gemotiveerd blijven om ook de volgende stap te voltooien.

Tijd voor jou om de kennis over didactiek te gaan toepassen!

In dit artikel heb ik je kennis laten maken met de basisprincipes van de didactiek. Specifiek bij een online cursus. De vraag is nu: hoe ga je dit allemaal toepassen?

Ik heb een online cursus gemaakt waarin we helemaal inzoomen op de inhoud van jouw eigen online cursus. Dat betekent dat we al deze punten bij langs gaan en dat je alles gaat toepassen. Het volgende komt aan bod:

  • Maken van lesdoelen: hoe maak je lesdoelen die toepassingsgericht zijn én de motivatie van je deelnemer prikkelen?
  • Opbouw van jouw online cursus: hoe maak je een keuze tussen al jouw kennis? Hoe ga je deze kennis verdelen over een mooie leerroute met subdoelen en een einddoel zoals op de afbeelding?
  • Hoe pas je de didactische vaardigheden en kennis toe in je lessen? Hoe bouw je die les op en hoe zorg je ervoor dat iedere les motiveert om naar de volgende les te gaan?
  • Hoe leg je uit?
  • Hoe maak je jouw online cursus toepassingsgericht?
  • Praktische zaken zoals het maken van een werkboek, video’s en ander lesmateriaal.

Ben jij toe aan toepassing? Kijk dan eens bij deze online cursus en schrijf je in. Zoals je in dit artikel al kon lezen: zonder toepassing geen vooruitgang of resultaat.

Misschien vind je dit ook leuk…

Stappenplan online training maken

Lisanne

Hi, ik ben Lisanne. Mijn hart gaat sneller kloppen van inhoudelijk sterke online cursussen. Ik ontwikkel graag goede lesprogramma’s, maar bied ook technische support bij het maken van een leeromgeving én de verkoop.

Maak én verkoop jouw eigen online cursus in 10 stappen

Video’s opnemen voor je online cursus: hiermee kun je laagdrempelig starten!

video's voor je online cursus maken
video's voor je online cursus maken

Laatste artikelen

Onderwerpen